dimecres, 18 de juliol de 2018

1ª Etapa del V "Open summer circuit training"


Amb la primera edició del I Gran Fons Platja de Pego que es va celebrar dissabte passat es va donar l'eixida al V “Open summer circuit training” de Dorsal 19, com va ser una etapa nova tot el que en ella va succeir ens va sorprendre. 




Ens va sorprendre el circuit, els avituallaments i el fi de festa, tot nou i tot perfecte i per tant un bon principi que ens ha de servir com a punt d'arrancada per a totes les etapes que ens esperen, encara que no cal esperar molt perquè el diumenge que ve ens n'anem a Orba.
Els dorsalers ja sabem que les experiències en la carrera a peu no basta amb viure-les, cal reflexionar sobre elles per a així reviure-les, prendre possessió d'elles i no “esvarar”; perquè arriben a ser part d'un mateix.


Tot el que vam trobar de bo en el Gran Fons de la Platja de Pego ho deuríem d'aprofitar en el Gran Fons d'Orba, i amb la primera cosa que ens trobem és que la il·lusió per córrer i que ens genera la primera etapa és una il·lusió diferent de com l'entenen els que no són corredors, quelcom nou, distint i molt més important: precisament açò és el que des de sempre m'ha fascinat.
Tan prompte com emvaig adonar d'això, vaig sentir la necessitat de buscar-la contínuament. Eixe desig imperiós no m'ha abandonat mai. He sentit l'exigència intel·lectual de posar-me en clar; i al mateix temps he anticipat una vegada i una altra la delícia d'entrar en la qüestió, irla desvelant, esbrinar en què consistix, què promet, on ens porta.


Estranyarà que a pesar de tants anys i de tants quilòmetres no tinga clar en que consistix i és que la carrera a peu, a més, té urgències, i ben sovint s'ajorna el més interessant, quan és menys urgent. Sempre estem en busca d'un objectiu, una marató, una marca i només quan torne a disfrutar d'estos entrenaments en grup m’adone que encara esta per esbrinar.
Ara amb el començament del V “Open summer circuit training” de Dorsal 19 em torna el desig d'esbrinar que ens mou a córrer amb tanta il·lusió, el no trobar en cap part ni la menor il·luminació sobre això excita el meu desig, el meu punxant desig de saber. Algunes vegades després d'una marató tenia la impressió de «saber-ho» ja, en forma nebulosa i fosca, de que bastaria estendre les mans del pensament per a capturar-ho i arrancar-li el seu secret -perquè d'un secret es tracta-.
Porte massa temps buscant per a renunciar ara i per això tan prompte com he entrevist una possibilitat m'he tornat a ella per a aprofitar-la. El V “Open summer circuit training” de Dorsal 19 és una bona oportunitat i la següent etapa a Orba un pas més per a aconseguir-ho.


El V Gran Fons d'Orba és una etapa perfecta per a explorar la psicològica del corredor perquè ens trobarem amb diverses formes de veure la carrera a peu i podrem experimentar algunes d'elles.
Comprovarem i sentirem la sort que tenen els corredors de muntanya de poder manejar dos tipus de carrera, i com no, poder quedar-nos amb l'asfalt, però l'interessant per a progressar com a corredors és esbrinar si és veritat que es pot córrer o caminar sense perdre eficiència en el còmput global d'una carrera.
Algo que en les carreres de ruta també és possible però sent conscients que caminar suposarà una minutada escandalosa en el crono final. Caminar en una marató d'asfalt és perfectament lícit però millor no mirem el ritme de min/km si volem mantindre la moral intacta.
No obstant això, caminar de pressa o córrer lentament pot ser una gran tàctica en una senda depenent del terreny, de l'objectiu o de l'estat físic. Si en asfalt anar a 8 minuts per quilòmetre és una ruïna, en una senda pot ser un tresor.


Esta experiència la podrem experimentar si triem la distància llarga, la que combina asfalt i terra, nos en adonarem l'important que és el moment de triar la marxa a l'hem d'anar, triar el moment de passar de córrer a caminar de pressa i viceversa, és una habilitat que només es té després de molts quilòmetres per la muntanya.
Equivocar-se de marxa serà un gasto d'energia inútil o una falta d'eficàcia total. Llançar-se a córrer costa baix en un tram compromés i posar-se en risc de caiguda o trotar costa dalt fins a aconseguir el límit de pulsacions i rebentar-se no servix de res.
De la mateixa manera, tornar-se còmode i caminar davant de la més mínima inclinació, cap amunt o cap avall, tampoc és pla. A part de la lentitud, canviarem d'esport. Ja no serà “trail running”. Serà “trekking”. Molt respectable, però no és el mateix.
Encara que parega un contrasentit, una bona caminada ens pot salvar una mala carrera, quelcom que no succeïx en les proves d'asfalt. El secret està en la mescla: quant d'una cosa i quant d'una altra. Plat xicotet o plat gran. Correc o camine. Camine o rebente.


Per descomptat que tindrem el nostre circuit de “trekking” on observar les impressionants vistes, i que unit al circuit d'asfalt i al de “trial running” fa del V Gran Fons d'Orba l'etapa perfecta per a iniciar-se en una especialitat que s'esta posant de moda i de la que Dorsal 19 no sera alié.
Recordem:
V Gran Fons d'Orba.
Día: 22 de juliol de 2018.
Distància: 15 quilòmetres en una combinació d'asfalt i senda o 7,5 quilòmetres d'asfalt corrent o caminant.
Lloc: Piscina d'Orba.
Hora: 07:00.
Esmorzar: Quan hi haja dutxat l'ultim, en el Bar el Cine en el carrer Major d'Orba.

dijous, 12 de juliol de 2018

I Platja de Pego


Quan dissabte comencem la primera etapa del V “Open summer circuit training” de Dorsal 19, en l'I Platja de Pego ja deuríem d'estar aclimatats a la calor, però com tots els anys és bo que recordem com afrontar-lo.


Si bé l'I Platja de Pego és una etapa que es recorrerà pràcticament de nit ja que començara a partir de les 20:00 hores cal destacar que la humitat que tindrem ens ha de posar en alerta.
Tots ja sabem que un colp de calor és la conseqüència més greu d'un excés de temperatura corporal, cal recordar que açò ens succeirà si el nostre cos aconseguix una temperatura per damunt dels 41é i ho fa durant més de 15 minuts, eixos 41é no és la temperatura ambient, cal recordar-ho, sinó la temperatura del nostre cos.



Hem de tindre en compte que si notem desorientació, rampes musculars i mal de cap haurem de parar immediatament i buscar un metge, generalment la causa haurà sigut un excés d'aigua ja que esta diluïx els nivells de sodi en sang, per a previndre-ho no haurem de beure més d'1 litre/hora d'aigua amb sals.
Una altra dels problemes al córrer amb excés de calor és sentir mareig, caiguda a terra o desmai, açò ens pot succeir per una parada sobtada del fluix de sang al cervell i el que haurem de fer és tombar en el sòl al corredor, elevar les cames perquè la sang arribe al cervell, com sempre si tenim dubtes haurem de sol·licitar ajuda mèdica.
Quan ens trobem en alguna d'estes etapes del V “Open summer circuit training” de Dorsal 19 és prou normal que notem un estat d'esgotament més fort del normal, i també la causa sera la calor, si hem suat molt és fàcil que tinguem un desequilibri d'electròlits per deshidratació, la solució sempre serà; descansar, aplicar draps freds en el cap i en el coll i rehidratar-nos.


A tot el que s'ha dit anteriorment podríem afegir altres símptomes com els vòmits i un pols ràpid, davant d'estos símptomes haurem d'avisar al metge ja que sera necessari una reposició via intravenosa ademés de una immersió del cos en aigua tèbia.
Les rampes també són prou comús en “l'Open summer circuit training” de Dorsal 19, ho són per culpa de no estar prou hidratats però la solució sol ser prou senzilla; un lleuger massatge en la zona afectada i beure aigua amb algunes sals minerals.
En estos entrenaments solem oblidar-nos de la roba que ens posem, si estreny el sol, cal portar roba lleugera, amb color blanc i que siga tèrmica perquè facilite una transpiració adequada.
Generalment estos entrenaments ja tenen un horari que fuig de les hores on fa més calor, però sempre en els nostres entrenaments a l'estiu haurem de buscar les hores en què faça menys calor i evitar les hores de màxima radiació solar, com sempre les millors hores són a primera hora del matí i a última hora de la vesprada.


De totes maneres, si la temperatura ambient supera els 35é i la humitat el 60% és millor no eixir a córrer.
Tots estos consells junt amb els ja coneguts de beure abans i després, i així com durant l'entrenament si este dura més de 30 minuts cosa que en totes les etapes del V “Open summer circuit training” de Dorsal 19 esta previst, i buscar l'ombra, són vitals per a previndre qualsevol tipus de problemes amb la calor. Se m'oblidava una gorra, també és fonamental.
Amb estos simples consells i estar un poc entrenats és més que suficient per a presentar-nos este dissabte en la rotonda del càmping Rio-Mar al voltant de les 20:00 hores per a disfrutar d'un agradable entrenament, tindrem la possibilitat de triar entre dos distàncies ; 7 o 13 quilòmetres i també podrem triar recórrer els 7 quilòmetres caminant.


Després, una bona recuperació amb sopar inclos sera un bon final per a esta primera etapa del V “Open summer circuit training” de Dorsal 19.

dimecres, 27 de juny de 2018

El IV Relleu 24x1 Hora de Pego, es llegenda


El IV Relleu 24x1 Hora de Pego ja espera la seua successió, ha complit perfectament amb la funció que tènia encomanada, divertir i entretindre a Dorsal 19 durant 24 hores ininterrompudes.



És hora doncs que agarre el relleu el V “Open summer circuit training” de Dorsal 19, l'èxit del IV Relleu 24x1 Hora de Pego és passat, i com va dir una vegada Sèneca; “Millor és previndre el que vindrà que disputar sobre el que ha passat”, així que recordem el passat cap de setmana com una experiència que ens ha de portar a disfrutar d'un estiu ple de carreres.
En el IV Relleu 24x1 Hora de Pego van participar una totalitat de 109 dorsaleros que es van repartir entre els dos equips de corredors, les caminadores i l'escola d'atletisme, tots van aportar eixa motivació extra que es necessita perquè una afició com la carrera a peu vaig continuar viva.


Reconéixer que el V “Open summer circuit training” de Dorsal 19 així com el nostre futur és sempre incert no implica encreuar-nos de braços. Les sensacions acumulades durant el cap de setmana passat tenen sentit quan les invertim a preparar un bon estiu, sabem que podem mantindre les nostres il·lusions perquè les diferents etapes ens asseguraran molts quilòmetres de camaraderia.
El IV Relleu 24x1 Hora de Pego ja se'n va anar, i el V “Open summer circuit training” de Dorsal 19 encara no existix; esta setmana és el moment en què podem començar a mirar dates, circuits, distàncies, llocs de trobada, de dutxes, d'esmorzars o de sopars. És hora, perquè ací, en Dorsal 19 hi ha terra per sembrar, hi ha estiu per a invertir i quilòmetres per recórrer.


Té sentit el IV Relleu 24 x 1 Hora de Pego? Servix per a quelcom? No servix per a res si em quede en la simple fet d'un cap de setmana divertit. Servix per al més important, que consistix a reforçar la il·lusió per la carrera a peu, si troben bones reflexions i després les porten a la pràctica.
En altres paraules, resulta va conéixer quelcom sense arribar després a decisions concretes, a una millora.
Per què? Perquè la carrera a peu, en el seu sentit més autèntic, no es limita a descriure els corredors que han recorregut més quilòmetres, ni els més ràpids i qual ha sigut l'equip que ha realitzat més distància o si s'ha superat algun limit, sinó que ens oferix indicacions per a després dur a terme altres activitats, per a córrer i divertir-nos del millor mode possible.


Pel mateix, la carrera a peu, suposa un propòsit clar de viure bé, d'aconseguir una forma de realització humana.
Ací sorgixen nombroses preguntes: hi ha una forma d'entendre la carrera a peu objectiva i vàlida per als corredors? No serà que cada un tria el seu propi estil segons idees i experiències?
Més en profunditat, hi ha quelcom comú a tots els corredors i corredores del planeta que permeta elaborar una idea universal de la carrera a peu?
Per a una gran part de corredors, sí que hi ha una idea de carrera a peu, i un camí per a disfrutar-la. Encara que després sorgixen divisions a l'hora d'indicar quina seria eixa “idea”. Per a alguns, seria la contemplació de la naturalesa des de la perspectiva de l'esforç físic. Per a altres, la competició ja siga en asfalt o en la pista d'atletisme. I també com a camí per a aconseguir un millor estat de salut.
Més enllà de les diferents postures, lo que resulta clar és que no podem eixir a córrer i disfrutar de la carrera a peu sense haver respost a dos preguntes fonamentals: quina és la meua forma d'entendre la carrera a peu? Com aconseguir-la?


Per això Dorsal 19 no pot quedar-se tot l'estiu recordant i enyorant, deixant-ho tot en la part teòrica, i cal començar amb el V “Open summer circuit training” de Dorsal 19.


Començarem a col·locar les dates per a les grans fons, per a les etapes en els parcs naturals, per a les eixides per les muntanyes, per a algun VAMEVAL, per a alguna nocturna, resumint per a córrer tot l'estiu.

dilluns, 18 de juny de 2018

El IV Relleu 24 x 1 Hora de Pego, comença.


Després d'una intensa nit del dissabte en la VII Gala d'Esports del M. I. Ajuntament de Pego on l'Escola d'Atletisme de Dorsal 19 va rebre la distinció com l'escola esportiva amb més progressió i on els dorsaleros amb millor actuació en el Circuit de la Marina van rebre els seus merescuts reconeixements, ens toca començar a preparar-nos per a un altre cap de setmana intens. 


Ja estem davant del IV Relleu 24x1 de Pego, el divendres 22 de juny a les 21:00 hores començara esta competició en què enguany participaren dos equips de dorsaleros i l'Escola d'Atletisme i l'objectiu principal de les quals és el de donar a conéixer la carrera a peu i la de passar, amb eixe motiu, unes divertides 24 hores.
És una experiència nova per a molts de què enguany participaren, perquè és un tipus de competició a què no estem acostumats i davant de la que només els que han participat en les edicions anteriors tenen alguna experiència.


Perquè és una carrera d'un perfil distint? Hi ha unes característiques que són comuns a totes les carreres i unes rutines que apliquem quan anem a una carrera i seguir eixes rutines ens permetrà estar preparats en l'essencial per a poder participar sense problema i poder estar corrent durant una hora, donant-li voltes a la pista d'atletisme.
Quan anem a una carrera intentem tindre controlat el circuit pel qual correrem, este treball no serà necessari en este cas, la pista d'atletisme és un circuit que no presenta cap dificultat però la falta de costum de competir en pista podria representar un problema de mentalització. Estar durant una hora donant voltes en una pista d'atletisme, no trotant o fent sèries sinó competint, és una dificultat sobretot si som dels que no ens agrada que en una carrera es passe diverses vegades pel mateix lloc.


Un altre factor que ens va a ser estrany és la falta de costum per a córrer contra el rellotge, encara que siguem dos corredors, perquè després de les primeres voltes se sol convertir en una carrera en solitari. Per a pal·liar un poc este problema es tindrà la possibilitat de disposar d'una “llebre”, que cada corredor podrà aportar.
Una altra diferència que ens trobarem tots és el canvi radical que existix entre córrer per a aconseguir un menor temps i córrer per a aconseguir una major quantitat de metres, pot paréixer a simple vista el mateix però no ho és.
Existix també una altra característica que no se sol donar en altres carreres, és la possibilitat de poder observar durant tota una hora als nostres companys, fet que no succeïx en les altres competicions ja que només podem observar als que corren al nostre voltant, és per tant una excel·lent ocasió per a veure córrer als nostres companys. Això ens porta a què serem observats durant una hora, no hi ha lloc per a “la soledat del corredor de fons”.


Una altra de les característiques que posseïx este format de carrera és l'horari en què correrem, no hem triat a quina hora correrem, molt pocs de nosaltres hem corregut passada la mitja nit i menys encara ens hem atrevit a córrer als 15,00 hores en ple estiu, horaris que ens obligaran a preparar amb molta atenció la nostra carrera, sobretot si som dels que correrem a hores “estranyes”.
Encara que podríem dir que el IV Relleu 24 x 1 Hora de Pego és una activitat lúdica que es troba dins de la promoció de la carrera a peu que du a terme Dorsal 19, cal dir que reunix totes les característiques d'una competició esportiva i per tant ha de tindre unes regles perquè es puga desenrotllar amb un poc se serietat.
Què limites fixar i, sobretot, com fer-ho és, una de les preocupacions quan organitzem este tipus d'esdeveniments. Ens haurem passat?, fins on podem arribar?, estes, entre altres dubtes, són preguntes a què generalment ens costa contestar.
Fixar límits, posar normes i exercir l'autoritat en una competició oficial és una tasca molt més fàcil, amb menys complicacions. Norma no complida es convertix en sanció segura. Però la situació és diferent, O no?, les relacions interpersonals entre els participants són més obertes i pròximes. L'autoritat de l'organitzador que se sol recolzar en la imposició, ara en una competició de club és molt difícil posar-la en pràctica.

La secció de Muntanya.
Però, el IV Relleu 24 x 1 Hora de Pego necessita tindre unes normes i un reglament que siguen el marc dins del qual els corredors es puguen regir per a competir uns amb altres. Són normes clares, que no admeten moltes interpretacions i que ens donen seguretat i orde.
Per això, és necessari que coneguem les normes i així serem responsables de les conseqüències del seu incompliment.
-Dorsal 19 no es fa responsable dels possibles danys i/o lesions que es pogueren ocasionar els dorsalers al participar en la prova.
-És responsabilitat de cada dorsalero conéixer el seu estat de salut per a afrontar el seu relleu.
-El dorsal haurà d'anar ben visible en el pit, subjecte a la camiseta en quatre punts.
-El xip i el dorsal s'entregaran al corredor durant l'hora anterior a la seua participació així com els petos dels llebres, que hauran d'acompanyar al corredor des de l'eixida i no es podran incorporar una vegada començada l'hora.
-El dorsal i el xip només ho podrà utilitzar el titular o el reserva de l'equip si es comunica 30 minuts abans.

Platja de Bellreguard, Bay 2n.
-Cada corredor tindrà assignada una hora de començament i una hora per a acabar, si es retarda o es para abans se li comptara només la distància recorreguda durant eixe espai de temps.
-Cada corredor haurà de córrer durant una hora i acabar l'última volta, o siga, una vegada complida l'hora haurà de creuar la meta.
A l'última volta se le descomptara la distància què sobrepasse de l'hora basant-nos en la mitjana obtinguda en els últims 800 metres, i així sabrem la distància exacta.
-Cada equip s'encarregara de que cada corredor es trobe en el lloc d'eixida en l'hora indicada.
-Si tinguérem corredors de sobra s'assignaran com a reserves a cada equip, abans del començament de les 24 Hores.
-La participació d'un reserva es comunicara amb mitja hora d'antelació a la seua participació.
-Passat eixe temps no es podran realitzar canvis. 

Platja de Bellreguad

-Cada corredor comptara amb quatre botelles d'aigua que s'entregaran durant la carrera quan ho desitge.
-El corredor haurà d'usar una camiseta del club.
-Si algú vol un avituallament especial s'haurà d'entregar 15 minuts abans de començar i comunicar quan el vol rebre.
-Guanyara l'equip que els seus corredors recórreguen la major distància.
-S'entregara un premi al corredor que realitze la volta a la pista més ràpida i acabe l'hora.
-S'entregara un premi al corredor que recórrega la major distància en la seua hora.
-Cada corredor podrà disposar d'un corredor que utilitzara com a llebre i que li podrà acompanyar des de l'eixida. Dit corredor s'haurà d'acreditar i arreplegar el seu dorsal una hora abans.
-El corredor que participe com a llebre ho tindrà de fer des de l'eixida i ho haurà de fer corrent, no podent fer-ho per trams.
Este xicotet i simple reglament ens servirà per a poder controlar durant 24 hores tot el que succeïsca en les pistes d'atletisme.
A este reglament li farem els canvis que creguem oportuns fins al dia 22 al mig dia, sent ja definitiu una hora abans de començar el IV Relleu 24 X 1 hora de Pego.

Secció Marjal.
De moment, i després dels primers ajustos este és l'horari i corredors:
IV Relleu 24X1 Hora de Pego.

                   EQUIP A                      AQUIP B
21:00.-     Arbona                       Joan Pons.
22:00.-     Descals                       Ximo Puchol
23:00.-     Dolo i Gabriela        Xaro S i Pilar
00:00.-     David                          Jaume Dominguis.
01:00.-     Jake                             Simo.
02:00.-     Jimenez                      Nando Tatka.
03:00.-     Paco “magre”           Rosa Bolta.
04:00.-     Rafa                             Carmen Sala.
05:00.-     Augusto                     Carlos Siscar.
06:00.-     Canet                          Valderrama.
07:00.-     Esteban                      Vte. Arbona.
08:00.-     Paquito                      Cristian.
09:00.-     Jordi “marinero”     Calafat.
10:00.-     Jaume Sendra.         Fernando Pastor.
11:00.-     Linda                           Vicent Sala.
12:00.-     Luis                              Vicent Cuevas.
13:00.-     Joan Caselles            Granadino.
14:00.-     Tino                             Fede.
15:00.-     Ivan                             Eva.
16:00.-     Batiste Piera             Vicent Sendra.
17:00.-     Enrique                      Masso.
18:00.-     Mjose i Rous            Xaro i Mluz
19:00.-     Auro i Maria             Nuri i Neus
20:00.-     Raul                             Bay.
Es pot observar que en les hores; 23:00, 18:00 i 19:00 són dos dones per equip, pel que correran cada una d'elles 30 minuts.
Si algun corredor vol que en el seu dorsal figure un nom diferent del que figure en la llista haurà de comunicar-ho abans del dimecres.