Difícil cap de setmana per a Dorsal 19, dissabte de carnestoltes i diumenge de carrera
en Oliva. El carnestoltes s'ha convertit a Pego en una tradició i acudir el
diumenge a una carrera tan volguda per nosaltres com la Mitja Marató d'Oliva és
un xicotet problema.
Però
intentarem passar-ho bé els dos dies, la clau pot estar a saber gaudir i
divertir-se durant el carnestoltes. No hauria de ser necessàriament esta nit el
“regne del desorde”.
Poguera
paréixer que el carnestoltes és només la celebració dels bacanals romans,
orgies de vi, embriaguesa i desenfreno, que la “carn” (carn-val) ho val tot,
com eren les festes romanes en honor de Saturn, les Saturnalias, en les que
durant diversos dies es vivia en una atmosfera d'eufòria i exaltació. Es donava
llibertat als esclaus i s'elegia entre les classes inferiors al rei dels
bufons, que governava un món al revés, incitant el seu seguici a ballar, a
divertir-se i a disfressar-se de les diverses formes. S'invertien els
conceptes: l'amo es disfressava d'esclau, l'home de dona, el llibertí de
purità, el vell de xiquet. Tot en aquells dies pareixia un món al revés, ja que
els amos servien als esclaus, invertint-se l'orde social.
Si
seguim el carnestoltes en honor de Saturn se'ns pot complicar la carrera en
Oliva, ens convé més un carnestoltes seguint la seua expressió llatina que
significa 'adéu a la carn', i indica els últims dies en què es podia menjar
carn abans d'entrar en l'època arreplegada i austera de la Quaresma.
Preparem
un bo sopar on la carn siga la protagonista, acompanyem-la amb un bon vi i
després isquem a celebrar el “adéu a la carn”, si podem recobrem els valors
artístics i culturals del nostre poble i posem-los de manifest esta nit. Pense
que quan les festes es mantenen en els seus cànons, la moral en el seu lloc i
el respecte, les festes són belles. I tot el que es bell, lloable i bo val la
pena que es cultive en el nostre poble fins a l'extrem. Lo chabacano espanta a
tot el que tinga una sensibilitat normal. Un poble sense alegria sana, és un
poble trist, deia Demòcrit.
Ho
sent per Oliva, però a mi m'agrada el carnestoltes. La disfressa, la xaranga,
per a trencar la rutina i oblidar les preocupacions durant un estona. La nostra
naturalesa llatina tendix a la vacació, a la reunió social, a la desinhibició,
a la disfressa com a recreació d'un altre jo, amb el que ens convertim en el
que voldríem ser, inclús en una burla de nosaltres mateixos, de la nostra pobra
condició humana. El carnestoltes ens permet prendre forces després d'una marató
de Sevilla un poc trista i davant de la llarga Volta a la Marina que ens espera
amb tants dissabtes en què la carrera a peu serà la protagonista.
Perquè
el carnestoltes no sols és desgavell i paganisme, com van decidir creure els
quaranta anys de censura, sinó una festa per a tots en mitat de l'hivern, quan
el fred i la Mitja d'Oliva invita a quedar-se a l'abric de la taula de braser
però el cos exigix música, dansa, acudit i rialla. Per això no entenc la
persistència d'alguns a l'hora de convertir el carnestoltes en un afront
religiós, vinga a disfressar-se de bisbes, capellans i monges –poca imaginació,
sempre la mateixa matraca–, encabotats a burlar-se del que molts consideren
sagrat. Per què convertir l'alegria en provocació? Tinguem la festa en pau.
Deixem tranquil·les les sagristies, la intimitat dels credos, i isquem als
carrers a omplir-nos els pulmons de ganes de viure.
Bo,
me'n vaig ja de carnestoltes i encara que demà no podré estar en Oliva per
culpa de Sevilla esta nit sopar, música, disfressa i moltes rialles.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada