Després
d'un cap de setmana en què hem estat molt pendents del nostre
entrenament, per a no cometre cap error que ens puga molestar per a
córrer la Marató de València, és hora de preparar-nos per a la
setmana definitiva.
Excepte
el triomf de Máximo en el 10K de Terra Mítica on va aconseguir la
victòria absoluta i la demostració que arriba en perfectes
condicions per a la marató, tot han sigut entrenaments, per això
ara ens anem a traslladar al dijous 16 de novembre de l'any 2017, per
tant tres dies abans de la marató.
Els
maratonians que funden el seu èxit en la seua pròpia experiència,
subratllen el fet de que el corredor es definix més pels seus
projectes a futur que per la seua condició real present, les
preguntes que ens estem fent tots els maratonians estos dies; com
estic de forma?, quines són les meues possibilitats d'èxit?, que
marca valc?, han de complementar-se amb estes altres, que tal vegada
ens diguen més del nostre estat de forma: quins són els meus
objectius?, en què consistix el meu projecte per a la marató de
València? Mal estaríem si no poguérem respondre a estes qüestions!
I pitjor encara si no som els prou valents per a formular-les!
Hem
realitzat ja el cap de setmana “Especial Marató” i per tant ja
tindrem clar quin és el nostre ritme, per això ara ens toca
avançar-nos al que ens puga succeir, ens hem de traslladar al
desdejuni del dijous 16, per a començar la preparació per a la
carrera.
El
desdejuni del dijous haurà de ser igual que el de tots els dies però
li afegirem un poc més d'hidrats de carboni, però sense exagerar.
El mateix farem en el menjar i en el sopar.
Així
que a partir del dijous el que intentarem és augmentar les
quantitats d'aliments rics en hidrats de carboni, en comparació al
que consumixes normalment. Per exemple, si sempre en el desdejuni et
menges una llesca de pa, en este cas augmenta-la a tres.
Ens
convé prendre aliments de baix a moderat índex glucémico, és a
dir, que el cos absorbix lentament sense causar tants pics de glucosa
en sang. Alguns exemples del que podem incloure: pa integral, pasta,
arròs, creïlla, avena, fesols, llentilles.
Què
és el que intentarem? Realitzar una espècie de càrrega d'hidrats
de carbono, consistix a incrementar les quantitats de carbohidrats
que consumim al llarg del dia, a fi que arribem a la competició amb
suficients reserves d'energia.
No
l'haurem de realitzar el dissabte a la nit competició. Els hidrats
del sopar del dissabte no ens serviran per a realitzar la càrrega
perquè al nostre cos no li dóna temps de digerir-la i aprofitar-la,
el dia més important per a la càrrega d'hidrats de carboni seria el
divendres, perquè els aliments que incloguem eixe dia són els que
més ens van a servir.
No
ens hem de preocupar pel pes. Els hidrats de carboni, com el seu
terme ho diu, s'unixen a molècules d'aigua en el cos: en proporció
1:4, per la qual cosa és normal que puge el nostre pes. Recorda,
seran grams de pura aigua, i és millor tindre energia perquè pugem
rendir al màxim.
Veurem,
per què? Els hidrats de carboni se'ns van a esgotar si o si, i no
ens quedara més remei que estirar les reserves de greix. L'objectiu
és evitar xocar contra “el mur”, provocat pel canvi de
combustible, i pareix funcionar tant entre els corredors mitjans com
entre els més ràpids. En realitat, nosaltres que serem els més
lents serem els més beneficiats.
Rotova |
Açò
és important, el doctor David L. Costill comenta en el seu llibre
“Fisiologia de l'Esforç i de l'Esport”, que :“La diferència
entre el maratonià mitjà i el d'elit està en que, prenent l'eixida
amb la mateixa quantitat de glucogen, el maratonià d'elit ho
estalviaria cremant una major proporció de greix. A pesar que es
necessita més oxigen per a cremar greixos, el desenrotllat sistema
de transport d'oxigen de l'atleta d'elit li'l permet. A més, este es
mou amb més economia, el que significa que utilitza menys oxigen per
a complir la mateixa tasca.
Al
contrari, el corredor mitjà esgota les seues reserves de glucogen
abans i el seu sistema de transport d'oxigen és menys eficaç per a
cremar greixos. Per esta raó, ‘xocar contra el mur’ causa tants
estralls i la càrrega d'hidrats de carboni és més important per al
corredor mitjà que per al d'elit”.
La
clau per a la càrrega d'hidrats de carboni és deixar descansar els
músculs abans de la carrera, permetent emmagatzemar glucogen en els
músculs en repòs, alhora que s'augmenten l'hidrats de carboni en la
dieta i s'afigen així a les reserves de glucogen.
Esta
combinació permet al cos “carregar-se” de glucogen i, d'esta
manera, obtindre major energia el diumenge en la marató. Si correm
menys, cremarem menys glucogen per a obtindre energia i podrem
reservar més per a la carrera.
Quan
falten tan pocs dies per a la marató, córrer té només la funció
de mantindre relaxada i solta la musculatura de les cames, i no
servirà de res intentar millorar el nostre estat de forma. Si tenim
dubtes de com fer-ho el millor és córrer molt poc.
Rotova |
Anem
hi ha procurar no cansar-nos, ni en el nostre entrenament ni en el
nostre treball ni en les labors domestiques (no traslladar mobles, no
anar al camp a tirar adob, no arreplegar llenya …) , esperem una
setmana per a realitzar estos treballs.
El
dissabte és un dia important, cal dedicar-lo al repòs però tots
sabem que no ens podem passar el dia en el sofà perquè hem d'anar
hi ha arreplegar el dorsal i fer algunes coses per València però
devem no romandre molt de temps de peu i procurar estar tranquils .
Si
no vam entrenar el divendres és preferible eixir a córrer un poc
mentres que els que entrenen entre tres i quatre dies a la setmana
han de descansar.
Nosaltres
entrenarem, Quant? només 20 minuts, i ho farem al matí així
tindrem 24 hores de descans.
Ja
que anem hi ha arreplegar el dorsal i visitar la fira del corredor i
com estarem en la Ciutat de les Arts i les Ciències és possible que
hàgem de fer alguna visita del tipus turístic però deurem prestar
atenció a no estar molt de temps de peu sense moure'ns, convindria
més passejar i procurar assentar-nos a la menor oportunitat durant
uns minuts a fi de descansar les cames.
L'arreplega
del dorsal deuria ser al més prompte possible per a així tindre
temps de visitar la zona d'eixida i meta per a organitzar-nos i
establir els llocs de trobada i tindre controlats la zona de
pàrquing, lavabos i dutxes.
Com
veieu molt de treball.
Però
abans d'anar-nos-en hi ha dormir deurem preparar la bossa que ens
emportarem. Posarem el dorsal en la camiseta, ficarem en la bossa
l'essencial com la vaselina, les sabatilles, els calcetins, els
pantalons, la gorra, les ulleres de sol i una camiseta vella per a
tirar que utilitzarem per a calfar i que també ens serà útil si
plou o fa fred.
Repassarem
els horaris que tenim pensats per a trobar-nos i és interessant
avançar en mitja hora tot per a evitar els contratemps generats pel
trafique i la dificultat de buscar aparcament.
No
ens anem hi ha dormir sense haver posat en marxa el despertador i no
esta de més que ens realitzen i que fem una telefonada perduda
d'algun company per a assegurar estar desperts a l'hora prevista.
I
per a acabar per hui una frase de Christopher
McDougall: "Res
funciona segons allò que s'ha planejat,
però sempre acaba funcionant".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada