Hem parlat
tant de la marató i dels maratonians que tots els nostres testimonis ja estan
molt llegits i no obstant això continuem parlant i escrivint sobre la marató en
un intent d'englobar en un sol argument tot el món de la marató.
Però no podem, perquè cada maratonià té
la seua pròpia història, amb el seu inici i la seua forma de desenrotllar-se.
En la marató de València ficats dins de tota la multitud de corredors es
trobaven 13 dorsaleros participant d'una forma directa en la carrera, encara
que van ser molts més dorsaleros els que van participar en la labor de llebres
i donant tot tipus de suport, del que escriurem més avant.
Per tant ens trobem davant de 13
històries que es desenrotllen en un mateix escenari, els 42195 metres , 13
aventures que es desemboliquen de forma diferent encara que paral·leles,
històries que comencen amb un mateix argument en busca d'un mateix objectiu i
que segons van passant els quilòmetres van mostrant les seues diferències i
particularitats fins a anar mostrant que la “soledat del corredor de fons” no
és només una pel·lícula i que cada corredor ha d'enfrontar-se en solitari amb
la marató.
És en la part final de tota marató quan
cada corredor es va quedant només amb les seues forces és on comença a
formar-se el caràcter i la forma de ser del maratonià, eixos últims quilòmetres
quan ningú li pot alleujar el dolor físic és quan el maratonià desconnecta la
seua ment del seu cos i comença a viure una història paral·lela a totes les que
es desenrotllen al seu voltant.
Les
llebres, els companys, els espectadors intentaran que s'oblide del seu cos,
intentaran distraure'l perquè no siga conscient que el seu organisme ha arribat
al final de les seues forces i a pesar de tot ell sap que ja només la seua ment
és l'encarregada de portar-lo a meta i per això plora, riu, s'emociona, besa,
abraça quan arriba a meta perquè sap que ha realitzat quelcom que està més
enllà del seu cos, més enllà d'allò humà, ha consumat un acte diví.
I ara queda
el narrador condemnat només a contar la freda història dels números de cada un
dels 13 dorsaleros, una història de marques, parcials, ritmes i objectius
complits una narració que només pot arribar a contar que quilòmetre baixa el
ritme, quan se li escapa la possibilitat de realitzar tal marca, quan camina,
quan accelera… Un relat que només pot aconseguir a analitzar les fotografies i
intentar endevinar el que hi ha més enllà, un relat incomplet.
De que em servix escriure la marca de Joan Pons sinó no narre que hi ha darrere d'eixe somriure, sinó descric el que va veure la seua família en els seus ulls quan es van trobar, només puc felicitar-lo per haver aconseguit el seu objectiu i haver acabat la seua primera marató i acabar ràpidament la seua història perquè no endevine el que va sentir durant la recta de meta, és que esta història de moment es incompleta.
De que em servix escriure la marca de Joan Pons sinó no narre que hi ha darrere d'eixe somriure, sinó descric el que va veure la seua família en els seus ulls quan es van trobar, només puc felicitar-lo per haver aconseguit el seu objectiu i haver acabat la seua primera marató i acabar ràpidament la seua història perquè no endevine el que va sentir durant la recta de meta, és que esta història de moment es incompleta.
Com
incompleta deixaré la de Jose Rodriguez perquè només se la seua marca només se
que el felicite per haver-hi acabat la seua primera marató, només intuïsc el
patiment de la part final però i eixa altra història que es desenrotlla en els
quilòmetres finals acompanyat per la seua família, una història que mereixeria
ser contada.
Com narrada
també hauria de ser la de Rosa Bolta una esportista acostumada a la competició,
acostumada a patir i que s'enfrontá a un nou repte en la seua vida, una
història on hi hi haurà diferències i xoc d'experiències amb altres esports
però una història que Rosa coneixerà incompleta si no coneix l'altra marató, la
marató que van experimentar i van patir els seus pares i la seua germana.
La història
de Vicent Arbona és una narració que té el seu clímax en els dies anteriors, la
verdadera història de Vicent, on esta tot el suspens de tota la seua marató no
esta en els 42195
metres sinó Per què compre un dorsal a ultima hora?,
Quin motiu eixa reacció? Eixes respostes són una de les millors històries
d'esta marató de València, els 42195 metres és només l'epilogue.
Linda Blanco,
la seua història més enllà dels freds números és més que una història, ho vaig
dir alguna vegada una història que mereix ser escrita i que sobretot mereix ser
llegida passa a convertir-se en llegenda, i la primera marató de Linda passara
a ser “llegenda”, perquè mereix ser coneguda i contada, perquè resumix tot
l'esforç i sacrifici que ha de fer un maratonià per a no sols córrer una marató
sinó per a entrenar-la. La narració dels mesos de preparació amb els seus
entrenaments, el seu marit, els seus fills i el seu treball es convertiria en
un “best seller”. Danya que no sàpia jo escriure-la.
I la
història de Tony Woodall, Què cal contar? Quin estil de novel·la sería? Si hi
ha un maratonià en Dorsal 19 que siga més…, més…, més…, eixe és Tony. La
història dels seus 42195
metres no és una història és un conte per a xiquets. La
història que mereix ser contada de la marató de València de Tony esta en el seu
entrenament, el seu sistema, la seua alimentació, la seua hidratació, en la
seua organitzada vida social per a poder complir amb tot i el sacrifici que ha
de realitzar per a conjugar un sistema d'entrenament amb la seua vida laboral i
familiar. És una història que una vegada escrita es convertiria en un llibre de
culte per a tots els maratonians que pensen que l'entrenament de la marató
només és sacrifici i esforç.
Arribem en
este camí ascendent a través dels nostres maratonians a Raul Tamarit, bé, he
tingut la desgràcia de no haver estat present ni haver-hi pogut seguir els
entrenaments per a esta marató dels corredors de Dorsal 19, amb la qual cosa no
he pogut seguir el naixement i creixement d'un maratonià, perquè la història de
Raul en esta marató no és ni tan sols el primer capitule de la història de la
seua vida com maratonià sinó que és el prologue, és la introducció al que serà
una llarga història de maratons. No és que la seua primera marató no meresca
ser elogiada, que ho és, però prompte quedara eclipsada i d'ella només quedara
eixe part no material que va més enllà dels números. Un bon principi sempre
prepara una bona història.
En este
lent pujar per la classificació ens trobem amb el primer “pes pesat”, amb un
clàssic de la marató de Dorsal 19, Enrique Llambies, la tornada a la marató, un
lloc de què no deuria haver-se anat, fa més gran a Dorsal 19, un maratonià tan
pur i tan sòlid no pot tornar a oblidar-se de la marató, el nous i els futurs
maratonians de Dorsal 19 el necessiten. Enrique és eixe llibre que sempre cal
saber on esta en la biblioteca, ha tornat i esperem que siga per a quedar-se
perquè sinó la biblioteca de Dorsal 19 estaria incompleta.
Un escaló
més amunt ens trobem amb un altre clàssic, el meu preferit, Vicent Sendra, un
llibre que no és el millor enquadernat, ni el que té el millor paper, ni la
millor presentació, però és “el meu llibre”, el
que més llig i el que més consulte. Per això parlare poc d'ell, quasi res, perquè amaga la
majoria de les claus d'un bon maratonià i me'l guarde per a mi. És el meu secret i ha de ser mostrat molt a poc a poc.
Passem ara de “del meu secret” a un “secret a veus”, Nando Sendra, tots sabem que serà un gran corredor, ja ho sabíem i no fea cap falta que correguera la seua primera marató diumenge passat amb una gran marca perquè ho sabérem, i pot arribar a ser un gran maratonià, la seua història a de ser escrita amb molta atenció, amb molt de tacte, triant molt bé les paraules, els temps, perquè el seu particular estil de córrer ha d'anar acoblant-se a les llargues distàncies a poc a poc. La seua gran marca mereix una atenció i un cuidat especial.
Passem ara de “del meu secret” a un “secret a veus”, Nando Sendra, tots sabem que serà un gran corredor, ja ho sabíem i no fea cap falta que correguera la seua primera marató diumenge passat amb una gran marca perquè ho sabérem, i pot arribar a ser un gran maratonià, la seua història a de ser escrita amb molta atenció, amb molt de tacte, triant molt bé les paraules, els temps, perquè el seu particular estil de córrer ha d'anar acoblant-se a les llargues distàncies a poc a poc. La seua gran marca mereix una atenció i un cuidat especial.
En este
ascens hem arribat ja a una altura on ja ens falta l'aire, no hi ha el
suficient oxigene i les nostres reflexions poden començar a quedar-se curtes, i
és que hem arribat a Tino Navarro. Tino ha anat escrivint la seua història hi
ha base de cisell, ha anat esculpint la seua obra com un escultor, donant
xicotets colps a una peça de marbre que fa anys no s'esperava arribar a ser una
obra perfecta. Perquè la marató de València que ha corregut Tino és la
culminació d'una obra d'art perfecta, única i sense cap defecte. Mireu, quan
Miguel Ángel acaba d'esculpir el Moisés queda tan meravellat de la seua
perfecció que no es va poder resistir a donar-li un colp en el genoll i
cridar-li; “Ara, Parla!”. Però el
Moisés no li parla a Miguel Angel i contínua callat i de marbre. Però quan Tino
acaba la marató de València i mira l'obra que havia construït, li parla, i li
parla perquè ara era ja perfecta. Li parla
perquè era viva i era perfecta. M'enteneu. Compreneu perquè l'obra de Tino
cobra vida, perquè pa que tota vida humana siga perfecta ha de sentir dolor, ha
de sentir el fracàs, l'objectiu no complit, la marca per primera vegada no
realitzada. No es pot estar completament viu sinó has tingut una experiència de
dolor. Igual que no es pot arribar a ser un maratonià perfecte fins que no has
hagut de passar una marató dolorosa, fins que no has sentit com cada metre de
cada un dels últims quilòmetres de la marató són un malson. Ara Tino és un
maratonià perfecte.
I d'una
escultura perfecta, a una altra obra perfecta; Màxim Folques, el nostre millor
corredor, el corredor que tots voldríem ser quan fórem majors. L'espill
maratonià en el que tots ens voldríem veure reflectits, ho té tot. Ha
aconseguit les millors marques, ha realitzat les millors carreres i també ha
portat a molts dels seus companys als seus màxims nivells. La seua marató de
València sent acompanyant fidel de Tino, sentint com propi el patiment alié en
una labor callada, sense escarafalls, plena d'afecte i de tendresa, veient com
a quilòmetre a quilòmetre s'allunyava més l'objectiu previst i no podent fer
una altra cosa que posar bona cara a la mala cara de Tino, donar animo on només
hi hi ha desànim, en fi una marató amb un desgast psicològic equiparable al
desgast físic, un esgotament mental que en els últims quilòmetres s'unix a una
mecànica de carrera que no és la teua i que provoca un cansament a què no
s'esta acostumat, una història que ja saps diversos capítols abans d'acabar que
no va hi ha tindre un final feliç i un drama de què no sent el protagonista principal
compartixes tots els seus pesars. Però açò és el que fa gran a un maratonià, el
que fa que molt pocs corredors puguen i s'atrevisquen a fer seua la marató del
seu company.
I arribem
per fi a la part més alta de la nostra classificació, una altura que esta per
davall de les tres hores, una marca que val més per qui l'ha tornat a fer que
pels seus freds números i és que Carlos Siscar Bay ha tornat. La història de Bay en la marató no pot estar
en un llibre sinó que és una enciclopèdia formada per diversos toms, toms que
es podrien dividir en categories, i on es pot trobar des de la novel·la negra,
la ciència-ficció, comèdia, novel·la de cavalleria, romàntica, d'aventura,
terror, drama, fantàstica i és possible que alguna del vell oest. I és que hi ha
on triar perquè amb els seus 57 maratons podem trobar de tot. Un dels toms més
voluminós podria ser el de novel·la fantàstica i romàntica on les seues
innumerables marques personals omplirien relats de les seues millors carreres,
encara que el tom dedicat a les lesions ocuparia també una part molt important
de la seua història perquè si algun maratonià sap del que signifiquen les
lesions en un maratonià este és Bay, i si algun maratonià sap com recuperar-se
de les lesions també és ell i si volem aventures dins de la marató que millor
que fullejar algunes dels seus maratons amb emocionants contratemps de
qualsevol tipus i forma amb parades també de qualsevol tipus i forma, i és que
quan Bay comença una marató mai es pot saber que estil se'n va hi ha escriure i
les seues novel·les de cavalleries on agafa l'estendard de les 3:30 o el de
3:15 o el de 3:00 i es llança al camp de batalla de la marató seguid per
centenars de seguidors en busca d'una victòria sobre la marca personal. I és
que Bay és una enciclopèdia de marató que deuria estar en l'estanteria de tot
maratonià i si buscares alguna cosa en ella i no ho trobares no és una falta és
que no existix en marató.
En fi,
acabe esta llarga entrada en què he intentat pintar un paisatge de la marató en
Dorsal 19, on he posat un poc de cada maratonià en ell i on per molt bé o per
molt mal pintat que estiga cal ser conscients que estarem mirant un quadro d'un
paisatge, no un paisatge. Per a veure un paisatge no cal mirar un quadro cal
eixir, cal ajuntar-se amb els dorsaleros, reunir-se amb ells i així tal vegada
podem admirar el paisatge de la marató en Dorsal 19.
Per hui és
suficient.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada